2014. február 12., szerda

Addig nyújtózkodj, amíg a webshopod ér

Az e-kereskedelem aránya a kiskereskedelmen belül a G20 országok átlagában 6%, Magyarországon kevesebb, mint 3%. Ebből elméletileg az következhetne, hogy az előttünk álló egy-két évben az e-kereskedelem forgalma legalább megduplázódik, azaz a mai 200-210 milliárd forintról 400 milliárdra, vagy afölé nő. De nem az a kérdés, hogy így lesz-e, hanem az, hogy mit fogunk e-kereskedelem alatt érteni...

A 2013-as nagyjából 200 milliárdot webshopok, azaz internetes böngészőben elérhető, online értékesítést folytató weboldalak hozták össze. A forgalom döntő többsége - több mint 90%-a - mintegy 100 online boltban realizálódik, és ez nagyjából 6-8 éve, szinte változatlanul így van. Azaz várhatóan az értékelhető teljesítményt nyújtó webshopok száma már nem fog jelentősen növekedni. Ettől még persze átrendeződések lehetnek, főleg a nagy nemzetközi cégek további közép-európai terjeszkedése nyomán. Tavaly megérkezett a Tesco, az eMAG, a FoodPanda, és még mindig nem tudni, mit tervez az Amazon.

Míg a hazai e-ker piacvezető cégeit a nemzetközi konkurensek veszélyeztethetik elsősorban, a közepes és kis webáruházak számára a fő kihívást az fogja jelenteni, mennyire tudnak alkalmazkodni az új eszközök, elsősorban az okostelefon és a tablet elterjedésére nyomán végbemenő változásokra. (Olvasd el itt, mire gondolok!)

Azt, hogy mennyire közeliek ezek a változások, jól érzékelteti az alábbi grafikon, amelyet a HD marketingtől kapott adatok alapján állítottam össze és 62 magyar webshop látogatottságának eszközök szerinti megoszlását mutatja 2012. januártól 2014. januárig.

62 hazai webshop látogatottságának eszköz-szerinti megoszlása
2012. január - 2014. január

Starcz Ákos tavaly év végén azt mondta a HVG vele készített interjújában: ma már nincs esélye egy kisvállalkozásnak webshoppal belépni a piacra. A Shopline vezérigazgatójának válasza kategorikus és őszinte volt - és bizony teljesen igaza van! (Két kivételt megnevez, de ezek most az írásom szempontjából nem érdekesek.)

Akinek még nincs webshopja, ne nagyon törje ilyesmin a fejét, jó eséllyel kidobott pénz lesz minden forint, amit erre költ. Akinek meg van már webshopja, függetlenül attól, hogy jól megy vagy sem, mindenképpen árgus szemekkel figyelje, mit csinálnak a felhasználói - főleg, ha nem desktopról jönnek -, és próbálja meg kitalálni, hogy fog versenyezni majd az új pályákon.

Kapcsolódó írások:
» Hová okosodunk 2014-ben? (SmarCommerce blog)
» A smart commerce-ről ebben a blogban

7 megjegyzés:

  1. Azért azzal vitatkoznék, hogy "ma már nincs esélye egy kisvállalkozásnak" és "akinek még nincs webshopja, ne nagyon törje ilyesmin a fejét". Valóban, ha azon a síkon értelmezed a mondatokat, hogy "nagy webshop", "milliárdos vállalkozás". A növekedési, "felnövési" lehetőségek már valóban korlátozottak, de 30-40-50 milliós éves forgalmú "e-szatócsboltok" mindig kellenek, mindig lesznek. Tipikus családi vállalkozások remekül működhetnek, kis méretű gyártó, kisbolt kiegészítése webes felülettel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, mivel itt csak szövegesen lehet lájkolni a kommentet, ez egy ilyen! :).

      Törlés
    2. Nem, Ákos, nem lesznek mindig és nem kellenek mindig, mert nem lesz web és az e-kereskedelem teljesen át fog alakulni, ahogy ezt már a cikk végén hivatkozott írásokban leírtam. Persze egyáltalán nem biztos, hogy igazam van, de elég valószínű. :-)

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ádám! Először is e-kereskedelem nem egyenlő webshop, másodszor pedig javaslom, olvasd el a többi hivatkozott írást is, és akkor talán megérted, miről beszélek.

      Törlés

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)