2013. október 27., vasárnap

Pszeudo-ajánlatok nem létező kedvezménnyel?

Gyakran elbizonytalanodom egy-egy kuponos ajánlatot látva, vajon az adott szolgáltatásból értékesítettek-e valaha bármennyit is listaáron? És egyáltalán: ér ez a szolgáltatás akár csak annyit is, mint amennyit kedvezményesen kell fizetni érte? Vizsgáljunk meg egy konkrét esetet a Kupon Világ aktuális ajánlata alapján.


"Légy marketing szakértő a SEO Kereső Marketing tanfolyam segítségével" - hirdeti a Kupon Világ (KV) friss hírlevelében. Az ajánlat rögtön felkeltette a kíváncsiságomat. Na nem azért, mert SEO-szakértőnek készülnék, hanem azért, mert egy ilyen ajánlat alapvetően különbözik mondjuk egy kozmetikushoz vagy szoláriumba szóló ajánlattól. Itt ugyanis szakértői szolgáltatást kínálnak, ráadásul egy olyan, viszonylag új, és folyamatosan változó területen, ahol a tudásnak nincs intézményesült, kanonizált formája, illetve minőségbiztosítási rendszerek sem kapcsolódnak hozzá.

Hogyan állapíthatom meg egy ajánlat valós értékét?

Az ajánlat valós értékét két szempontból tudom megvizsgálni:
  • ár - az adott szolgáltatáshoz hasonló szolgáltatásokat milyen áron tudom megvásárolni a piacon?
  • minőség - megállapítható-e a szolgáltatás várható minősége, és az arányban van-e az árával?
Maradjunk a konkrét példánál!

Ár

A KV ajánlatában a 81.600 Ft-os tanfolyamot 56%-os kedvezménnyel, 35.900 Ft-ért vásárolhatom meg. Ugyan az oldalon semmilyen utalás nincs rá, de bízva abban, hogy a cég betartja az árközlésre vonatkozó előírásokat, tételezzük fel, hogy ez bruttó ár. Ez persze önmagában még nem szünteti meg a homályt, hiszen nem derül ki, ha számlát kérek, az fog-e tartalmazni áfát vagy sem - ami abban az esetben, ha el tudom számolni az oktatást költségként a vállalkozásomban, egyáltalán nem mindegy.

Az ár-érték arány megállapításához azt is tudnom kéne pontosan, mit kapok ezen a tanfolyamon, mennyi idő alatt. Az ajánlat részleteit ismertető KV oldalon a tartalomról csak nagy általánosságokban esik szó, a mennyiségre pedig halvány utalás sincs. A leírás végén lévő "További információ" linkre kattintva a szolgáltató főoldalára jutok, nem pedig az adott tanfolyam oldalára. Azért szerencsére arra is van link, oldalt, a "Képzés időpontjai" címszó alatt. Más kérdés, hogy ide kattintva nem az időpontokhoz, hanem a részletes leíráshoz jutunk - azon belül egy külön fülre kattintva találjuk meg az időpontokat.

A screenshotok 2013. október 27-én készültek

Itt végre az is látható, hogy az ár bruttó (legalábbis az eredeti), illetve kiderül, hogy a képzés 20 órás. Némi Google keresés után mindenki meg tudja ítélni, hogy ez sok vagy kevés. A magam részéről úgy ítélem meg, hogy a listaár sok, a kedvezményes ár viszont versenyképes. Az ár megítéléséhez viszont még a minőséget is valahogy ellenőriznünk kéne.

Minőség

Egy SEO-szakértői szolgáltatás minőségének ellenőrzésére van egy végtelenül egyszerű módszer: nézzük meg, hogy seózza magát egy SEO-szolgáltató. Az eredményt befolyásoló saját előzmények kiiktatása érdekében inkognitó módban csináltam egy keresést a "seo tanfolyam" kifejezésre. Nos, sem az első oldali találatok, se a hirdetések között nem szerepelt ez a képzés.

Persze, ettől még akár lehet nagyon jó is, amit mondjuk igazolhatna egy Google certificate, de ilyesminek nem leltem nyomát. Oké, akkor nézzük meg, mit mondanak mások! Hááááát... lehet, hogy nem használom elég ügyesen a Google-t, de azon kívül, hogy a gyakorikerdesek.hu-n találtam egy kérdést (amire senki sem válaszolt), nem nagyon leltem nyomát a szolgáltatónak.

Ami külön érdekes, hogy nem csak ebben a témában, hanem úgy általában se sok minden derül ki az IMMI-ről. Például a saját weboldalán az sem, hogy egyáltalán mi az az IMMI. Az elérhetőségeknél minden szerepel, csak épp a szervezet neve nem. De ugyanez a helyzet a bemutatkozó és a kapcsolat oldalon is: az IMMI-re csak általános utalás van, mint "intézet", "intézetünk" stb.

A screenshotok 2013. október 27-én készültek

A domén-adatbázis szerint a doménnév birtokosa a Digital Győr Bt., míg az, hogy az IMMI rövidítés mögött a Nemzetközi Multimédia Intézet Alapítvány áll, csak a nonprofi.hu-n derül ki. Viszont az alapítvány neve a Google szerint az immi.hu domén alatt lévő oldalak egyikén sem szerepel.

(A minőséghez tartozik még a helyesírás is, bár ez apróság és nem is igazán kialakult terület, de nálam számít az ilyesmi. Márpedig itt a helyesírással baj van, mert szerintem a keresőmarketing egy szó.)

Kuponosok górcső alatt

A közösségi vásárlás piaci robbanásakor mindenki kellemetlenkedő vészmadárnak nézett, amikor megfogalmaztam a modellel kapcsolatos aggályaimat. Ma már elég sok szkeptikus van rajtam kívül, és ezért nem én vagyok a felelős - azaz nem attól lettek szkeptikusok sokan, mert én rábeszéltem őket, hanem mert az elmúlt évek sok aggályomat visszaigazolták. Például úgy, hogy az ajánlatok általános leértékelődést eredményeztek egy-egy piacon; vagy akár komolyabb botrányok formájában - lásd csak a legutóbbi esetet.

A fentiek okán azt gondolnám, hogy egy piacvezető közösségi vásárlós oldalnak elemi érdeke, hogy ne szennyezze kétes értékű ajánlatokkal a piacot. Persze, lehet, hogy tévedek, és a kínált tanfolyam tényleg nagyon jó áron ad nagyon jó minőséget - de a fentiekben részletezett előzetes tájékozódás alapján erre nem sok jel mutat. Márpedig nem elég becsületesnek lenni - annak is kell látszani. Fordítva meg pláne!

2 megjegyzés:

  1. Még egy gyöngyszem.... Én a hétvégén találkoztam egy másik hasonlóan érdekes ajánlattal, amelyben már 1 nap alatt PROFI SZAKEMBERt képeznek bárkiből! Varázslatos, nem? :)
    http://www.deallx.hu/budapest/deal/vegy%C3%A9l-r%C3%A9szt-egy-1-napos-wordpress-weboldalk%C3%A9sz%C3%ADt%C5%91-tanfolyamon-%C3%A9s-legy%C3%A9l-te-is-profi-szakember-1

    Itt szerencsére legalább a hirdető weboldala (amelyen jelentkezni lehet a tanfolyamra) és a közzétett referenciái elárulják, mennyire is "szakember" az illető, ilyen munkát nem mernék kiadni a kezemből, de hát nem vagyunk egyformák... :) Mégis 11 az eladott kuponok száma... no comment...

    VálaszTörlés
  2. Kedves Kis Ervin Egon!

    A cikk igazán jól sikerült. Kár, hogy semmilyen szakmai alapra nem helyezte. Bízom benne, hogy a lejárató cikkének senki nem dől be, és az a néhány követő aki blogját követi nem hagyja megtéveszteni magát egy olyan ember által aki a keresőt sem tudja használni. Seo tanfolyam kifejezésre ugyanis iskolánk a 3. a Google organikus találati listában. Jahh, hogy Ön ezt nem látta? Jahh, hogy pont a találati listát nem fotózta le? Ohh. Pedig az egyik cikkében azt írja, hogy Ön maximalista.

    Cikke azt sugallja, hogy a fenti ajánlatunk is kétes értékű. Feltételezésekre, valamint hamis megállapításokra alapoz, a szolgáltatás tényleges minőségéről valójában nem győződött meg, így csak rossz hír keltés, a tanulni vágyók, jövőbeni hallgatóink eltérítése, akár elhalászása lehet az eredménye és talán eredeti célja is?

    Kérdésként merül fel bennem, hogy a cikk az olvasó tényleges tájékoztatási szándékával íródott vagy csupán kételyt ébreszt, ferdít és egy szubjektív, öncélú irányba visz el, amellyel eltéríti iskolánktól a tanulni szándékozó felnőtteket.

    Magát tanácsadónak nevező, aki webkritika, bizalom témakörében kezdőknek, laikusoknak, érdeklődőknek és profiknak ad útmutatást, csakis megfelelő szakmai alapossággal és felelősséggel, valamint feltételezett jószándékkal publikáljon cikket, hogy elkerülje cikke ál mivoltát.

    Miért ál ajánlat nem létező kedvezménnyel?
    - A kedvezményes díj az eredeti díjból került meghatározásra.

    Értékesítettek-e valaha tanfolyamot az eredeti áron?
    - A kuponos akció előtt csak úgy.

    Ér-e ez a szolgáltatás annyit, amennyit kedvezményes áron kifizetünk érte?
    - Többet is, csak a piac igényli a kuponos akciókat és ez egy létszámnövelő akció.

    - Inkognító módban rákeresve (Ctrl+Shift+N) a SEO tanfolyam kifejezésre, nem található az első oldali találatokban?
    Az első oldalon a 3. helyen vagyunk megtalálhatóak.

    Mi derül ki az IMMI-ről a saját weboldalán?
    Weboldalunkon az Iskolán fül alatt lehet olvasni rólunk.

    Ha már helyesírás...
    Szkeptikusok vagy szkeptikusak? :)
    nonprofi.hu vagy nonprofit.hu

    Üdvözlettel: Ambrus László - immi alapító

    VálaszTörlés

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)