2015. szeptember 15., kedd

Mit ér a kamionos GPS nélkül?

Az e-kereskedelem immár lassan 20 éves fejlődése során a webshopok mellett létrehozott egy rohamosan fejlődő digitális ökoszisztémát is, melynek egyes elemei a hagyományos kereskedők számára is kiaknázható erőforrásokat jelenthetnek. Mindennek tetejébe az okostelefon teljesen átformálja a vásárlói szokásokat is, ami nem a webshopoknak kedvez.

Sokan gondolják, hogy a desktop helyett ma már egyre inkább okostelefont használó vevők tömegei majd mobilalkalmazásokon keresztül fognak vásárolni, az e-kereskedelem helyét átveszi az m-kereskedelem. Évek óta meggyőződésem, hogy ez nem egészen így lesz, elsősorban azért, mert alapvetően megváltozik az a szituáció, amiben a fogyasztó a vásárláskor van (erről bővebben írtam itt), aminek eredményeképpen a hagyományos kereskedők ismét helyzetbe kerülnek. Ehhez persze meg kell tanulniuk élni azokkal a korábban nem létezett eszközökkel, amelyeken keresztül hatékonyan tudják elérni a jövő vásárlóját (erről is írtam már korábban).


Az okos eszközök fejlődése még nagyban tart, a legtöbb újdonságról csak évek alatt derül ki, mennyire életképes, szeretik-e a felhasználók és üzletileg ki lehet-e aknázni. Közben viszont az e-kereskedelem fejlődése, a webshopok keltette új konjunktúrát kiszolgálva, létrehozott egy rohamosan fejlődő új ökoszisztémát is, amelyet az offline kereskedők is használhat(ná)nak saját hatékonyságuk vagy értékesítési potenciáljuk növelésére. Íme egy gyors felsorolás, hogy mikre gondolok:
  • egyre rugalmasabb és intelligensebb logisztika, ahol a házhozszállítást a mobilomon tudom követni, vagy a térképen választhatok a közelemben lévő átvételi pontok és csomagautomaták közül
  • online fizetés bankkártyával, e-pénzzel, mobiltárcával, QR-kóddal és egyre többféle módon
  • online számlázás, e-számla, elektronikus jegy és egyéb e-bizonylatok
  • online hirdetési rendszerek, keresőmarketing, közösségi marketing, teljesítmény-alapú marketing
  • személyre vagy környezetre szabott, okos reklámok, már nem csak a képernyőmön
  • viselkedés-alapú ajánlórendszerek
  • hatékonyabb, online alapú törzsvásárlói rendszerek
  • közösségi vásárlás, bónuszok, kuponok... (és biztos van még más is, ami nem jutott eszembe).
Ez az ökoszisztéma kiváló lehetőséget tartogat a hagyományos kereskedőknek, amit nem feltétlenül csak úgy használhatnak ki, hogy webshopot vagy mobilos shopot nyitnak. Az online shop kialakítása, üzemeltetése önálló szakma, speciális kompetenciákat és erőforrásokat igényel, nem feltétlenül ebben kell versenyezni az e-kereskedőkkel. Szerintem sokkal hatékonyabb saját pályán megmaradni és azokra az erőforrásokra koncentrálni, amik a legtöbb e-kereskedőnek viszont nincsenek meg: bolthálózat, készlet, munkaerő stb.

A kérdés persze az, mindezt hogyan? Nincsenek tuti receptek, és egyelőre úgy tűnik, a legtöbb hagyományos kereskedő még a webshop nyitásában látja a jövőt, annak ellenére, hogy egyetlen olyan esetről sem tudok, amikor egy hagyományos kereskedőnek sikerült volna online-ban nagyra nőtt társát a weben legyőzni (de utolérni se nagyon). A Tesco az egyetlen, aki offline-ként tudott online is sikert csinálni, de neki lényegében nem volt ütőképes konkurense (a G'Roby a maga öt üzletével nyilván nem lehetett az).

A hagyományos kereskedők számára tehát abban látom a sikert, ha megpróbálnak túllépni az e-kereskedelem=webshop beidegződésen és kitalálják, mire tudják használni az e-kereskedelmi, digitális ökoszisztémát, netán még néhány okos eszközzel is megtámogatva. Mert az a kereskedő viszont, aki - akár tudás hiányában, akár ortodoxiából - nem teszi ezt, előbb-utóbb olyan lesz, mint a kamionos, aki nem hajlandó GPS-t használni.

Ha jobban elmélyedne a témában, 2015. szeptember 29-30-án várja az Internet Hungary, ahol a Lila teremben két napon át ezekről a kérdésekről (is) sok szó esik. Program és további részletek itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)