2009. november 8., vasárnap

Az Év Internetes Kereskedője 2009 - Ki kapja a díjat?

2009-ben ötödik alkalommal ítélik oda a CIB Bank, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és a Kirowski által közösen alapított Az Év Internetes Kereskedője Díj-at. A zsűri emellett kioszt egy másik díjat is az év legígéretesebb internetes kereskedőjének.

A kiválasztás menete három szakaszból áll. Az első szakaszban az internetezők szavazhatnak saját kedvenceikre, ebből kialakul egy TOP10-es lista. Ebben az évben 10.197 db szavazat érkezett be, több mint 800 weboldalra. A legjobb tíz ABC-sorrendben: bookline.hu, brands.hu, edigital.hu, jateknet.hu, netpincer.hu, ruhafalva.hu, shop.builder.hu, teszvesz.hu, tulli.hu, utisugo.hu. (Számomra külön öröm, hogy a bejutottak közül 7 áruház a SzEK.org tagja!)


A második szakaszban a szervezők a bejutott tíz áruháznak kiküldenek egy kérdőívet, amely alapján egy objektív értékelés történik az alábbi szempontok szerint:
  1. Google keresőmotor találati rangsor (page rank). Amennyiben egy honlap page rank adatai között egyezőség van, a nagyobb pontot az kapja, akire több szavazat érkezett.
  2. Az egyedi látogatók számának (unique visitor) adott év január 1. és szeptember 30. közötti havi átlaga, illetve ennek változása az előző év hasonló időszakához képest.
  3. Regisztrált felhasználók, vásárlók száma a válaszadás pillanatában (fő), illetve ennek változása az elmúlt 12 hónapban.
  4. Éves, interneten keresztül kezdeményezett teljes kereskedelmi forgalom mértéke, illetve ennek változása az előző évhez képest.
  5. Éves, interneten keresztül kezdeményezett kereskedelmi forgalom, internetes kártyás fizetéssel kiegyenlített összege.
A legjobb 10 kereskedő a bekért adatok alapján minden fent sorolt objektív kategóriában sorrendbe rendeződik. Az első 10, az utolsó 1 pontot kap. Abban az esetben, ha valamelyik kereskedő nem szolgáltat adatot egy kategóriában, akkor automatikusan 1 pontot kap, úgyhogy a jelölteknek érdemes alaposan válaszolni a kérdőívre!

A harmadik szakaszban összeül a szakmai zsűri és szavaz. A Kirowski ehhez készít egy-egy rövid elemzést minden oldalról, melyben a legfontosabb szempontokat értékeli, de természetesen itt minden zsűritag szubjektív véleménye érvényesül elsősorban. A zsűritagoknak külön-külön sorrendbe kell állítaniuk a tíz jelöltet, három szempont szerint:
  1. Alkalmazott üzleti modell egyedisége, ötletessége, életképessége, know how tartalma, értékesítés támogató ötletek, különleges funkciók stb.
  2. Megjelenés, design, on-line/off-line megjelenés összhangja (amennyiben ez értékelhető)
  3. Kezelhetőség, felhasználóbarát felület
A pontozás itt is úgy működik, mint az objektív értékelésnél: az első 10 pontot kap, a második 9-et... stb. Elég nehéz a listát összeállítani, mivel néhány jelölt között csak nüansznyi különbség van, de a sorrendbe állítás kényszere miatt a végeredmény egyértelmű lesz.

A díjat végül az nyeri, aki a szavazás során az objektív és a szubjektív pontszámok összegét figyelembe véve a legtöbb pontot kapja. Ebből jól látszik, hogy nincsenek döntő momentumok: az objektív szempontok és a zsűritagok egyéni meglátásai kiegyensúlyozottan érvényesülnek.

A kiválasztás menete, a díj szabályzata évről évre finomodik, de én a magam részéről kicsit még mindig hiányolom a vevőtájékoztatás, a jogszabályi megfelelőség, az elérhető kényelmi és kiegészítő szolgáltatások, a fizetési és szállítási módok hangsúlyosabb értékelését - bár természetesen ezeket a szempontokat minden zsűritag egyénileg figyelembe veheti, amikor a saját sorrendjét összeállítja.

Az év legígéretesebb kereskedőjét egy bővebb, harmincas listából választja ki a zsűri egyszerű szótöbbséggel. Ez a lista az első szakaszban leírtak szerint áll össze, azaz a harminc legtöbb szavazatot kapott áruház szerepel rajta. Ebben az évben egy harmadik elismerést is kiosztanak: Az Év Innovatív Internetes Kereskedője Díj-at a Vatera.hu alapította és saját döntési mechanizmusa alapján ítéli oda.

A díjak ünnepélyes átadása november 10-én lesz, ezt követően majd a saját szavazataimat is megírom, a - természetesen szubjektív és vitatható - szempontjaimmal együtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)