2015. július 30., csütörtök

Kétszázhetvenhárom-milliárd

Az e-kereskedők minden évben izgatottan várják az eNET éves jelentését az e-kereskedelem teljesítményéről, amelyet a cég a SzEK.org tavaszi konferenciáján mutat be. Idén is így történt, és Pintér Róbert kutatásvezető már az előadás címében kiemelte a lényeget, ugyanis az első diára egyetlen számot írt: 273.

Pintér Róbert (eNET)
(A szerző fotója)

A webshopok nettó árbevétele már második egymást követő évben alakult várakozáson felül: a 2014-es e-kereskedelmi bevétel 273 milliárd forint lett, ami a hazai kiskereskedelmi forgalom 3,7%-a. Ez az előző évihez képest 26%-os növekedést jelent, ami azt jelenti, hogy a 2013-ban bekövetkezett irányváltás folytatódik, azaz a növekedés is növekszik (23-ról 26%-ra).

Forrás: eNET
Az eNET szakemberei szerint az új lendületben komoly szerepet játszik, hogy több nagy nemzetközi cég is erősíti online értékesítési csatornáit. Például a 2013. márciusában indult Tesco online-ról - bár a cég konkrét forgalmi adatokat eddig nem hozott nyilvánosságra - tudni lehet, hogy tavaly ismét nagyot nőtt.

Érdekes még megnézni, hogy mely termékkörökből származik nagyobb növekedés. A legdinamikusabban a sportszerek, sporteszközök értékesítése nőtt, ezt követte az állateledel, illetve az állattartással kapcsolatos egyéb eszközök eladása, aztán a lakberendezés. Nem meglepő módon az átlaghoz képest kisebb mértékben nőttek azok a termékkörök, amelyek már hagyományosan régóta vezetik az eladási statisztikákat. Ezek a számítástechnika, a könyv és a szórakoztató-elektronika.

A piac fejlődését mutatja, hogy tovább nőtt az online bankkártyás fizetés aránya (kb. 12%), illetve nagyon jelentős tényezővé nőtte ki magát az utánvét bankkártyás fizetése, ennek aránya mintegy 14%-ot tesz ki. Ez főleg annak köszönhető, hogy egyrészt sok futárszolgálat szerelte fel a sofőrjeit mobil POS-terminállal, másrészt a Tesco-s vásárlásoknál csak bankkártyával lehet fizetni, online és utánvétes formában is.

Az átvételi módoknál az elmúlt időszak friss fejleménye a csomagautomaták terjedése. Ma már három cég is üzemeltet ilyeneket: a műfajban úttörő Magyar Posta mellett megjelent két új magáncég is, a FoxPost és a WeBox. Az átvételi mód tavaly még csak a webshopok 5-6%-nál volt választható, de az új szereplők indulásával valószínűleg ebben az évben ez a szám jelentősen nőni fog.

Az eNET mostani kutatásában is rákérdezett a kereskedők várakozásaira. Ebből az derült ki, hogy a piac a dinamikus növekedés fennmaradására számít. Érdekesség, hogy az e-kereskedők kisebb része, mindössze 36%-a gondolja úgy, hogy a boltok vasárnapi zárvatartása további növekedést fog hozni számára, ugyanakkor ha a webshopok mérete szerint is megnézzük a válaszokat, az derül ki, hogy a 100 millió forint feletti árbevétellel rendelkező webshopok többsége egyértelmű növekedést vár ettől az intézkedéstől.

Az biztos, hogy az EU-országok átlagait nézve az e-kereskedelem növekedésében még mindig bőven van tartalék, ezért nyugodtan mondhatjuk, benne van a piacban egy 350 milliárdos, vagy azt meghaladó e-kereskedelmi forgalom 2015-re.

Az idei SzEK.org konferencia érdekessége volt, hogy az eNET előadását követően két másik kutatócég, a Gemius és a GfK szemszögéből is kaptunk adatokat a hazai e-ker piacról. Ezekről majd egy következő posztban számolok be.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)