2013. július 31., szerda

Limonádé, krumpli és extraprofit

Magyarország néha olyan, mint egy lepukkant úttörőtábor, ahol párhuzamosan zajlik egy hipermodern technó-fesztivál, egy retró-buli és egy nyugdíjas-találkozó. A dolog szépsége abban áll, hogy mindhárom buli résztvevői a generációs különbségektől függetlenül egyformán (rosszul) látják a világot, mert ugyanannak a szutyok büfének a meleg sörét isszák, a házinak hazudott sült-kolbász mellé, és ugyanazokat a féligazságokat mondják felháborodott hangon már harminc-negyven éve. Nincs szolgáltatás, nincs vállalkozás, nincs színvonal - és igény sincs rá. A kivételek ritkák és kihalnak, ha meg valaki jól csinál valamit, akkor már ő a legjobb. Nálunk ott ér véget a verseny, ahol kezdődnie kéne.



A legalapvetőbb probléma, amibe nap mint nap belefutok, hogy a közgondolkodásban csak nyomokban található meg a kapitalizmusról való helyes tudás. Mindenki - beleértve a lámpás fejek döntő többségét is - csalást, lehúzást, harácsolást és átverést sejt mindenhol, és az értékláncról, többletértékről, hozzáadott értékről, a piac, a tőke vagy a pénzügyi rendszer működéséről fogalmuk sincs. Mást ne mondjak, egy épeszű országban olyan fogalom, hogy hitelkárosult, soha létre nem jöhetne.

Két példa a sajtóból, amelyek számomra fényesen bizonyítják, hogy mélységes mélyen húzódik a baj.

A minap a hazai internetes sajtó új üdvöskéje a pesti nyaralási lehetőségekről tett közzé összeállítást. Ennek részeként a szerzők, azon felháborodva, hogy milyen sokba kerül, kiszámolták egy limonádé bekerülési költségeit, majd megállapították, hogy a helyek többségén ezt legalább 6-7-szeres profitrátával árulják. "Ez akkor meglepően magas, ha tudjuk, hogy a kocsmák a töményeken 2,5-3-szoros szorzóval dolgoznak" - írják a cikkben. Most attól nagyvonalúan tekintsünk el, hogy a szerzők teljes mértékben figyelmen kívül hagyták az adókat, az üzemelési költségeket, és kizárólag az alapanyag árából indultak ki. Mivel a profitrátákat hasonlították össze, ez így még védhető is - bár legalább említést érdemeltek volna ezek a tételek. Ami viszont beszédes hiba a cikkben, az az, hogy egyáltalán nem veszi figyelembe az élőmunkát, amit maguk a szerzők is elvégeztek a saját limonádéjuk érdekében. A példaként hozott felest a beszállító odaszállítja a vendéglátóegységbe, így annak beszerzésével az üzemeltetőknek nem kell foglalkozniuk. Sőt, sok nagyobb italgyártó az ígéretesebb üzletek számára hűtőpultot, sörcsapot és egyéb felszerelést is ad (napernyők, székek, hamutartók stb.), a vendéglátós dolga csak annyi, hogy felbontsa az üveget vagy csapra verje a hordót és kitöltse az italt. A limonádéhoz viszont minden alapanyagot külön be kell szerezni, tárolni, hűteni, ráadásul a citrusfélék, ízesítők (pl. mentalevél) csak frissen használhatók, azaz rendszeresen kell őket vásárolni - majd ezek után az italt elkészíteni. Még ha nagy adagokban előre elkészítik a limonádét, akkor is az egységnyi nedűre jutó élőmunka sokszorosa annak, amit egy felesbe kell befektetni. Ez bőségesen indokolja a jelentős eltérést a profitrátában. Egy újságírónak ezt tudnia és mérlegelnie kellene, mert ha hülyeséget ír, akkor csak tovább szennyezi az amúgy is siralmas közgondolkodást.

A másik példa valamivel korábbi. A Jazzy rádió reggeli műsorában hallottam a burgonya terméktanács egyik vezetőjét nyilatkozni. A téma az volt, hogy a KSH szerint 90%-kal nőtt a krumpli ára. A riporter feltette a következő kérdést: Akkor most a termelők nagyot szakítanak, ugye? A burgonyás ember, tényleg okosan elmagyarázza, hogy nem, mert nagy volt az aszály tavaly, nem csak Magyarországon, hanem az egész EU-ban is, így főleg az öntözés miatt jóval magasabb költséggel kevesebb terméket tudtak csak előállítani. (Hiába az öntözés, a termés így is kevesebb lesz, mintha nem lett volna szárazság.) Összefoglalja tehát, hogy a költségek nyomták fel az árat, méghozzá az egész EU-ban, így máshonnan sem tudott olcsóbb burgonya bejönni, hogy lenyomja az árakat. Higgadt, okos ember, jó hallani, amit mond, manapság inkább arra számítottam volna, hogy azt válaszolja, hogy a világ krumplitermelői összeesküdtek Magyarország ellen. De itt jön a pofon, mert emberünk mindazok után, amit elmondott, hozzáteszi még: egyébként már nincs a boltokban hazai csak külföldi krumpli, mivel a hazai mind egy szálig elfogyott - tehát az extraprofit a külföldieknél csapódik le.


Könyörgöm, milyen extraprofit??? Épp most mondta el, hogy mindenhol aszály volt, mindenhol kevés volt a termés, mindenhol emelkedtek a költségek és így az árak is! De mivel van ez az össztársadalmi téboly és amnézia, az agysejtek szocialista forradalmisággal történő rohamos elsorvadása, muszáj neki megfelelnie és ezt a kapitális baromságot hozzátenni. Így aztán mindenki boldog, még a műsorvezető is elégedetten felsóhajt, a széles közönség pedig ismét megállapítja, hogy kicsiny hazánk a gaz imperialista világösszeesküvés áldozata krumpli-téren is!

Az egészben az a legszomorúbb, hogy mivel így gondolkozunk, előbb-utóbb minden tényleg lehúzás és átverés lesz, mert aki tisztességesen akar vállalkozni, azt halálra vegzálja az adóhivatal meg az egyéb szervek, és előbb-utóbb vagy abbahagyja, vagy elmegy innen. Akkor aztán lesz ingyen krumpli, meg ingyen limonádé, és újra mi leszünk a legvidámabb barakk.

3 megjegyzés:

  1. Tisztelt Szerző! Kedves Kolléga!

    Az ominózus rádióműsor említett riportereként jelezni kívánom, hogy itt valami nagy félreértés történt!

    A műsor (90.9 Jazzy Millásreggeli), amit említett, sokak szemében épp a "gaz imperialista világösszeesküvés" hazai szálláscsinálója, így biztosan nem sóhajtottunk fel azon, hogy a krumpli eladásokból származó extraprofit külföldön csapódik le. :)

    De félre a tréfát! A Burgonya Terméktanács képviselőjének véleményét nem tisztem minősíteni. Ám azt mindenféle nemzeti hevület nélkül megjegyezném, hogy csak nem jó dolog az, hogy egy kitűnő piaci lehetőséget a magyar gazdák ilyen vagy olyan okokból nem tudnak kihasználni. Higgye el, sóhajom inkább e ténynek szólt semmint az imperialista világösszesküvés újabb diadalának!

    Egyébiránt helyzetelemzésével, miszerint "a közgondolkodásban csak nyomokban található meg a kapitalizmusról való helyes tudás" mélységesen egyetértek. E gondolkodás ellen igyekszünk műsorunkban mi is fellépni! Tehát: egy csónakban evezünk! Bízom abban, hogy ha több adást meghallgat, akkor ezzel Ön is egyet fog érteni!

    Harcostársi üdvözlettel:
    Mihálovits András
    szerkesztő, műsorvezető
    Millásreggeli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves András!

      Köszönöm a hozzászólást, különösen annak baráti hangnemét - a sértődött támadás helyett, ami itt gyakran dívik. :-)
      Hallgatom a műsort és valóban igaz, hogy nem jellemző rá az általam ostorozott szemlélet - azért is jegyeztem meg ezt az esetet, mert kivétel volt. :-)

      Ami a "kitűnő piaci lehetőséget" illeti: ne hagyjunk figyelmen kívül egy gazdasági összefüggést: a kitűnő piaci lehetőség pont azért van, mert kevés és drága a klrumpli. Ha a magyar gazdáknak lett volna olcsón előállított és sok krumplijuk, akkor a nagyobb kínálat hatására az ár is alacsonyabb lett volna - tehát a "kitűnő piaci lehetőség" sem lett volna. :-) Kivéve persze, ha a piaci folyamatokba külső eszközökkel beavatkozunk, lásd dinnye...

      Szóval nem szerettem volna sem Önt, sem a műsort támadni, és ha úgy tűnt, ezennel visszavonom, egyúttal vállalom a harcostársi státuszt! :-)

      üdv.
      KEE

      Törlés
  2. Kedves András! Kedves Egon!

    -Ááá, inkább hagyom! Szerintem ez nem kerek, pláne egy NAGY e-ker blog keretein belül!

    Üdv: krump lee

    VálaszTörlés

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)