2009. november 22., vasárnap

Az Év Internetes Kereskedője 2009 - Kire szavaztam? II.

(Az Év Internetes Kereskedője 2009 - Kire szavaztam? c. bejegyzés folytatása)

ruhafalva.hu

Végre egy női oldal! Ráadásul nagyon biztatóan fejlődik. Hogy miért nem kapott jobb helyezést, annak több oka is van. A leginkább az üzleti modellel van problémám, illetve annak kommunikációjával. Az oldalra odatévedő új vásárlónak nem világos rögtön, hogy miről van szó. Gyerekruhákat lehet kapni, ennyi kiderül, de hogy újakat vagy használtakat, az nem egyértelmű. Több leírást is el kell olvasni, hogy megértsük: ez egy online turkáló, ahol vannak új ruhák is. Azt viszont hosszas böngészés után sem tudnám megmondani, hogy akkor a fókusz tulajdonképpen melyik termékkörön is van.
A bizonytalanságot növelik a menüszerkezet logikátlanságai is: a főmenüben van lány ruha és fiú ruha menüpont, amin belül almenüként szerepel a Next ruha, viszont van ilyen főmenü is, ahol meg a fiú és lány ruha az almenü. Persze, lehet hogy ez csak az én férfiagyvelőmnek okoz zavart, az oldalt szinte biztos nő(k) készíti(k), úgyhogy csak jobban tudják, mi kell a nőknek.
A tetszetős, kicsit talán túlságosan is jogvédett színű oldal dizájnja egyenetlen színvonalú. A kezdőlap és a kategória-oldalak kellemesek, áttekinthetőek, logikusak; beljebb lépve viszont több széteső, nehezen érthető szerkezetű lapot találni. Kifejezetten zavaróak a tudnivalók leírásainál használt apró betűk és a bekezdések közé rakott hatalmas térközök.
Mindezzel együtt nagyon ígéretes oldal, remélem, fogok még találkozni a nevükkel a következő zsűrizéseken. Ha sikerül egységesebbé tenni a dizájnt és csiszolni kicsit az üzleti modellt, hosszabb távon is sikeres áruházzá nőheti ki magát.

brands.hu

Az egyik legszebb megjelenésű oldal, dizájn szempontjából nálam a harmadik helyezett lett. A zsűriben voltak, akik első helyre tették, ehhez nekem nem elég egységes: a kezdőlap és a belső oldalak túlságosan eltérnek egymástól, a termékoldal, annak is középső, tartalmi része pedig igencsak hagy kívánnivalókat maga után.
Az első és harmadik szempontcsoport alapján viszont utolsó előtti lett nálam az oldal. Az üzleti modell itt elvileg az, hogy korlátozott ideig egy korlátozott kör nagyon akciós áron vehet meg márkás, prémium termékeket. A korlátozott körbe meghívással lehet bejutni. Ehhez képest jelen sorok írásának pillanatában a márkás termékek pl. a Universal Music zenei CD-kiadványai. A Universal valóban jó brand, mondjuk inkább a filmiparban, de azért nem biztos, hogy márkás termék alatt mindenki ilyesmire gondol.
Aztán a zártkörűség is csak reklámfogásnak tűnik, mert én például minden további nélkül tudtam vásárolni és regisztrálni magam, pedig a kutya nem hívott meg.
Használhatóság, navigáció szemponjából is sok furcsaság található. Engem nagyon zavar, hogy vannak képek, amik elvileg felhívják valamiilyen többlettartalomra a figyelmemet, de nem lehet rájuk kattintani. A termék kosárbarakása pedig a szükségesnél és megszokottnál egy mozdulattal többet igényel.

shop.builder.hu

Egy webáruház, ahol - legalábbis dizájn, oldalstruktúra terén - megállt az idő. Érzésem szerint ez tudatos választás eredménye; de hogy mennyire szolgálja a cég kereskedelmi érdekeit, azt nem tudom eldönteni. Mindenesetre ha a Google-on rákeresünk néhány kapcsolódó kulcsszóra, kiderül, hogy a Shop.Builder megkerülhetetlen webshop a témában: kondigépek, táplálékkiegészítők, egyéb testépítős cuccok terén mindenhol az első találatok között szerepel.
Az üzemeltetők jól használják a közösségi oldalak lehetőségeit is: a Facebookon és a Twitteren is jelen vannak. Ha megnézzük az aktivitást, az is látszik, hogy nem valami rövidtávú fellángolásról van szó.
Mondanám: ráférne az oldalra egy nagy redizájn, jól át kéne gondolni a struktúrát, a funkciókat - de nem ismerem ezt a piacot, és könnyen lehet, az eredményesség szempontjából egészen mások a kulcstényezők, amikhez viszont a jelek szerint a Shop.Builder-nél jól értenek.

tulli.hu

Feljövőben az internetes játék-kereskedelem, ezt az is mutatja, hogy idén két játékáruház is felkerült a toplistára. Ráadásul a JátékNet és a Tulli gyanúsan hasonlítanak is egymásra, első pillantásra az ember még klónoknak is gondolhatná őket. Vicces például, hogy a korosztályonkénti kategorizálást, amit a JátékNet olyan szépen oldott meg, a Tulli mennyire feltűnően másképp próbálja csinálni. Az eredmény persze az lesz, hogy éppen a lényeg veszik el: a játékos és egyúttal nagyon világos korosztály-jelölés helyett kapunk egy izzadtságszagú, nyögvenyelős megoldást. Szerintem ennél az is jobb lett volna, ha egyszerűen ellopják az ötletet, úgy ahogy van.



Ám kicsit jobban megnézve az oldalt, hamar kiderül, hogy a Tulli a HáziPatika.com csoporthoz tartozik, és a fejlécből egyetlen kattintással rögtön elérhető például a Babaszoba.hu vagy az Egészségbolt.hu is. A webshopok hálózatba kapcsolása jó ötlet lehetne, de itt ezzel két nagy bajom is van: egyrészt a fejlécben azonos súllyal és grafikailag nem megkülönböztetve szereplő társoldalak nem mind webshopok - ami önmagában nem lenne baj, ha egyértelmű lenne rögtön -; másrészt kipróbálva a boltokat kiderül: a kapcsolat csak marketingcélokat szolgál, valójában nem könnyíti a vásárló dolgát, ugyanis minden shopban külön kosarat kell nyitnom és a szállítás is külön-külön történik. Márpedig felmérésekből tudjuk, hogy az interneten nem vásárlók számára az egyik legnagyobb visszatartó erő a szállítási díj.

utisugo.hu

Először is szeretném leszögezni: a majdnem abszolút utolsó hely nem értelmezendő lesújtó véleményként, különösen ha hozzávesszük: a legjobb tíz között utolsónak lenni igazán nem rossz pozíció. Az oldal, bár összképe tetszetős, tartalmaz néhány igen komoly, főleg strukturális hibát. Nagyon aprók a betűk, a 800 pixeles fix szélesség ma már keskenynek számít, ráadásul következetlenül valósul meg, mert a belső oldalakon van egy plusz hasáb képes hirdetések számára, ami 1024-es képernyőszélességnél is kilóg, miközben bal oldalon egy teljesen üres terület látható. (Csak a középső részt tartalmazó táblázat van középre rendezve, így a plusz hasáb nem változtat az arányokon.) A főoldal túlzsúfoltsága a belső oldalakon is folytatódik, beleakadtam néhány ijesztően konfúz területbe is, ember legyen a talpán, aki ott bármit megtalál - különösen az olvashatatlanul picik betűk miatt.
Az egészben az a legfeltűnőbb, hogy mindeközben az oldal grafikai kivitelezése rendkívül igényes, a használt képek, ikonok mind nagyon jó minőségűek, a színvilág értő kézre vall. Olyan, mintha a tervezőnek 800x600-as monitorja lenne, amit azért nehezen tudok elképzelni.

Kapcsolódó bejegyzések:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)