2009. augusztus 31., hétfő

Mi az elektronikus kereskedelem?

Némi túlzással kijelenthetjük, hogy ma már - talán a kínai piacon nyugta- vagy számlaadás nélkül realizálódó tranzakciókat kivéve - minden kereskedelem elektronikus is egyben, hiszen az elektronika, informatika teljesen behálózza az életünket, így a kereskedelmi folyamatokat is. Ezért amikor megkülönböztetően elektronikus kereskedelemről (e-commerce) beszélünk, akkor egy olyan speciális területre gondolunk, ahol a kereskedelmi tranzakció legalább egyik része - általában a megrendelés - valamely elektronikus eszköz igénybevételével zajlik le. Leginkább az internetes kereskedelmet szokás ideérteni, de az elektronikus kereskedelem körébe tartozik az is, amikor mozi- vagy parkolójegyet veszünk a mobiltelefonunkkal, vagy autópálya-matricát a benzinkútra kihelyezett terminálon keresztül.

Az internetnek vitathatatlanul vezető szerepe van az e-kereskedelemben, nemcsak azért, mert itt a legnagyobb a választék és a forgalom, hanem azért is, mert az egyéb eszközökön keresztüli elektronikus kereskedelem általában egyúttal internetes is, vagy az interneten is elérhető.

A wikipédia vonatkozó szócikke az elektronikus kereskedelmet a webshopokon vagy webáruházakon keresztüli áruértékesítéssel (vagy cserével) azonosítja, de ezt indokolatlan szűkítésnek érzem, mivel egyrészt ugyebár - ahogy már fent írtam - nem csak az interneten keresztül zajlódhat a tranzakció, másrészt az adásvétel tárgya nem feltétlenül árucikk, hanem lehet az szolgáltatás is. Eszerint e-kereskedelem az is, amikor online kötünk biztosítást, veszünk színház- vagy akár repülőjegyet, de az is, ha egy zeneszámot, filmet vagy netán könyvet töltünk le - természetesen legálisan. (Az illegális letöltésre az elektronikus feketekereskedelem kifejezés illene leginkább. De nem illik rá az elektronikus lopás, mint ahogy azt a sok DVD elején látható kis reklámfilm sugallja, ugyanis amikor valaki lop, akkor közvetlenül a tulajdonost fosztja meg a tulajdonától, a warezolásnál viszont egy orgazdától kapjuk az árut. De ebbe most ne menjünk bele jobban.)

Gyakran emlegetett kifejezés még az e-business, amit néha összemosnak az e-commerce-szel. E-business alatt általában nem csak az elektronikus kereskedelemet értjük, hanem minden elektronikus alapokra épülő üzleti folyamatot, illetve az ezekből összetevődő iparágat. Minden e-comemrce e-business egyben, de nem minden e-business e-commerce. E-business, de nem e-commerce például az internetes bankolás, de akár az ATM-en keresztül való pénzfelvét is. A határok persze máris összemosódnak, mert állításom rögtön megdől, ha valaki az e-bankján vagy az ATM-en keresztül feltölti a mobiltelefonja prepaid-kártyáját.

Mindezt csak a rend és a tisztánlátás kedvéért írtam le, de jó tudni: lehet valaki sikeres e-kereskedő anélkül, hogy halvány fogalma lenne: amit csinál, az e-commerce vagy e-business tulajdonképpen. Ha kiváncsi az e-business-ben használt rövidítések jelentésére, lapozzon tovább >>

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkefelhő

adóbevallás (9) álláskeresés (1) árfolyamkockázat (1) atm (1) Az Év Internetes Kereskedője (6) b2b (4) b2c (14) bankkártyás fizetés (13) bizalom (10) bookline.hu (11) cégkivonat (2) devizahitel (3) digitális aláírás (5) dvd (8) e-book (2) e-business (21) e-commerce (57) e-számla (14) e-ticket (2) elállási jog (3) ellenőrzés (13) előrendelés (2) eNET (3) extraprofit (2) Facebook (14) facebookology (4) Finálév (6) fogyasztóvédelem (14) Foursquare (4) Fred Wilson (2) Gerd Leonhard (4) GKIeNET (12) goldenblog (1) hitel (1) Hollywood (1) időpecsét (2) illegális (7) internet hungary (10) Internet Kalauz (10) internetadó (2) internetes befektetés (13) IVR (1) iwiw (5) jogszabályok (22) képzés (7) know-how (20) konferencia (32) közösségi vásárlás (13) kupon (10) kutatás (23) logisztika (6) m-commerce (12) mesh (5) Mobile Hungary (1) népszámlálás (1) netpiac.hu (12) netpincer.hu (8) netrisk.hu (6) nettv (2) niche piac (1) okostelefon (15) oktatás (6) online marketing (14) ötlet (15) QR-kód (2) referencia (5) réspiac (1) rövidítések (3) sajtószemle (16) sharing economy (6) SmartCommerce (11) Smartmobil (5) startup (2) stratégia (20) szek.org (35) szemkamerás vizsgálat (1) szerzői jog (3) szolgáltatás (17) tanácsadás (17) taxi (3) televízió (9) tesco (5) toplista (5) torrent (4) történelem (14) tréning (5) tudástár (24) Twitter (5) uber (3) usability (7) ügyfélkapu (6) ügyfélkezelés (4) ügyfélszolgálat (3) üzleti modell (25) üzleti terv (15) válságadó (2) vasárnapi boltbezárás (2) vatera.hu (16) Vedd a neten (5) Vodafone (3) web5let (2) webáruház (35) webergonómia (7) webkritika (8) webshop (34) YouTube (2)